Cool Kids English
Natalia Waszińska
Pojęcie uczenia się wiąże się z wydarzeniami, które na ogół mają miejsce w szkole, podczas gdy psychologowie definiują uczenie się jako stosunkowo stałe zmiany w zachowaniu lub wiedzy, wynikające z ćwiczeń lub doświadczenia. Względnie stałe zmiany mają za zadanie odróżnić wyuczone zmiany dziecka, od tych chwilowych, jak np. potrzeby fizjologiczne bądź zmiany wynikające z senności czy zmęczenia. Pojęcie uczenia się odróżnia również zmiany wyuczone od tych będących procesem biologicznym, np. wzrost czy ciąża.
Pierwszą teorią uczenia się jest habituacja, to najprostsza forma uczenia się i dotyczy zachowań reaktywnych. W procesie habituacji organizm stopniowo przestaje reagować na powtarzające się bodźce. To zjawisko ma szczególne znaczenie w nauce dzieci, ponieważ często spotykają się one z powtarzającymi się sytuacjami, które stają się rutyną w ich środowisku edukacyjnym. Na przykład, gdy dziecko budzi się każdego ranka i idzie do przedszkola, z czasem przyzwyczaja się do tego procesu, proces ten staje się dla niego naturalną reakcją.
Kolejną teoria uczenia się jest warunkowanie reaktywne, zwane również klasycznym. Warunkowanie reaktywne polega na tym, że neutralny bodziec staje się skojarzony z bodźcem wywołującym daną reakcję. W kontekście edukacji dzieci, ten koncept może być stosowany do sytuacji, w których neutralny bodziec, taki jak słowo lub obraz, jest powiązany z określoną akcją lub reakcją. Na przykład, gdy dziecko słyszy dźwięk dzwonka, może wiedzieć, że oznacza to koniec lekcji i czas na przerwę, tak też na zajęciach językowych rymowanki wprowadzają dzieci do kolejnych etapów lekcji. To połączenie pomaga dzieciom przewidywać i adaptować się do różnych aktywności w trakcie ich edukacyjnej podróży.
Kolejna teoria to warunkowanie instrumentalne. Jest to proces uczenia się, który obejmuje pozytywne i negatywne wzmocnienia, a także pozytywne i negatywne kary. W przypadku dzieci oznacza to, że jeśli wykonają określone zadanie poprawnie, otrzymują nagrodę lub pochwałę, co z kolei zwiększa ich motywację i prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania. Natomiast jeśli popełnią błąd lub zachowają się nieodpowiednio, mogą stanąć w obliczu konsekwencji lub kary, co pomaga im zrozumieć ważność poprawnych działań i być odpowiedzialnymi.
Ważną teorią uczenia się, która dotyczy dzieci, jest również uczenie się społeczne przez obserwację i naśladowanie. Dzieci często uczą się przez obserwację innych osób i naśladowanie ich zachowań. Podczas obserwacji dzieci są obserwatorami, a modelami czynności są np. rodzice, nauczyciele, rodzeństwo, przyjaciele, bohaterowie książek, osoby z telewizji, postaci z bajek, a także wiele więcej. Naśladowanie ma miejsce wtedy, gdy dziecko powtarza za modelem czynności, kopiuje je i odtwarza. Nauczyciele muszą być świadomi procesu obserwacji oraz naśladownictwa, które mogą wykorzystać w swojej pracy, poprzez prezentowanie pożądanych zachowań i umiejętności, które dzieci mogą naśladować.
Zrozumienie i znajomość różnych teorii uczenia się jest niezwykle ważne dla nauczycieli. Pozwala im to lepiej zrozumieć, jak dzieci przyswajają wiedzę i jak dostosować swoje metody nauczania, aby efektywnie wspierać proces uczenia się dzieci. Nauczyciele, którzy znają teorie uczenia się, są bardziej świadomi różnych procesów poznawczych i mogą dostosować swoje podejście do indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się dzieci.
Pozdrawiam ciepło,
Ciocia Angielska – Natalia Waszińska
Peplińskiego 3, 83-200 Rokocin
+48 533 117 765
NIP: 5922286243
© 2023 Cool Kids English. Wszelkie prawa zastrzeżone.
coolkidsenglish.school@gmail.com