Cool Kids English

Natalia Waszińska

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
16 września 2023

Rozwój pamięci w okresie wczesnodziecięcym. 

Następne zmiany w sferze rozwoju poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym zachodzą w pamięci. Stopniowo zwiększa się jej udział oraz dowolne uczenie się w myśleniu i działaniu. Zatem poznając coś na nowo, dzieci mogą wrócić do swoich wcześniejszych doświadczeń, gdyż ich pamięć jest już dobrze rozwinięta. Zmiany, które zachodzą w obszarach pamięci oraz uczenia się określane są jako transformacja od procesów absolutnie wykonywanych spontanicznie, które nie są poddane kontroli, a są zgodne z obecnymi pragnieniami i pożądaniami dziecka poprzez procesy połowicznie kontrolowane w wieku przedszkolnym, kończąc na procesach stopniowo bardziej świadomych i umyślnych, które są zgodne z planem edukatora. Początkowo, w okresie wczesnodziecięcym, proces gromadzenia wiedzy oraz doświadczeń jest mimowolny, a dziecko zapamiętuje poprzez wykonywanie ćwiczeń czy rozwiązywanie problemów, dominuje pamięć konkretno-obrazowa. Na kolejnym etapie rozwoju, przedszkolak nabywa umiejętność intencjonalnego działania, zapamiętywania i uczenia się.

 

 

Piramida pamięci

 

W 1946 roku, Edgar Dale opracował metodę dydaktyczną, zwaną ‘stożkiem zapamiętywania’, czy też ‘piramidą pamięci’, którą udoskonalił w 1969 roku. Według danej metody, większe zaangażowanie w rozumienie nowych faktów, przynosi większe efekty w zapamiętywaniu. „Zgodnie z założeniem Dale’a poziom zaangażowania jest warunkowany (przede wszystkim) rodzajem czynności, jakiej wymaga od uczącego się udział w procesie dydaktycznym – od minimalnego, jaki ma miejsce podczas czytania – po maksymalny – jaki pojawia się podczas uczestnictwa w doświadczeniu, symulacji realnej sytuacji życiowej. Dowiedziono, że po dwóch tygodniach uczenia się przy minimalnym możliwym zaangażowaniu osiągano rezultaty zapamiętania przyswajanej wiedzy na poziomie 10 proc. tego, co zostało przeczytane przez uczących się, 20 proc. tego, co zostało przez nich wysłuchane, 30 proc. tego, co zobaczyli. W przypadku odbioru przekazów audiowizualnych (dźwięk i obraz) badani zapamiętali 50 proc. treści przy średnim zaangażowaniu. Natomiast przy maksymalnym zaangażowaniu uczestników analizowanego procesu i ich aktywizacji zapamiętali oni 70 proc. treści w przypadku dyskusji i 90 proc. w przypadku uczestnictwa w symulacji realnej sytuacji życiowej (odgrywanie scenek sytuacyjnych)”[1].

 

 

Pozdrawiam ciepło,

Ciocia Angielska – Natalia Waszińska


[1] A. Klej, Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale’a, E-mentor, 2013, s.35

 

 

 

 

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.

Peplińskiego 3, 83-200 Rokocin

+48 533 117 765

Cool Kids English Natalia Waszińska

NIP: 5922286243

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.

 © 2023 Cool Kids English. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.

coolkidsenglish.school@gmail.com