Cool Kids English
Natalia Waszińska
W końcu wieku przedszkolnego dzieci odchodzą od myślenia intuicyjnego, a rozwija się u nich myślenie oparte na logice. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym nazywane jest myśleniem przedoperacyjnym, które wywodzi się ze „stadium rozwoju poznawczego (stadium rozwoju inteligencji według J. Piageta). W stadium tym dziecko w dużym stopniu polega na spostrzeganych cechach otaczającego świata, a myślenie ma charakter bardziej intuicyjny niż logiczny, mimo że dziecko jest zdolne do myślenia przedstawieniowego, symbolicznego”[2], a zatem jest to myślenie bardziej zaawansowane aniżeli myślenie na poziomie sensomotorycznym, choć nie tak bardzo logiczne jak myślenie dziecka w wieku szkolnym, które jest już zwane mianem operacji konkretnych. „Tym, co stanowi o przejściu od okresu sensoryczno-motorycznego do okresu przedoperacyjnego, jest pojawienie się zdolności do tworzenia reprezentacji, czy zgodnie z terminologią Piageta, funkcji symbolicznej”[3]. Funkcja symboliczna oznacza, iż dziecko wykorzystuje pewien przedmiot w celu zaprezentowania innego. Myślenie przedoperacyje ma swoje silne strony, pojawia się tożsamość jakościowa, czyli wiedza, która według Piageta „odnosi się do uświadomienia sobie, że jakościowa, czy rodzajowa, natura jakieś rzeczy nie ulega zmianie na skutek zmiany w wyglądzie […] tak samo jak stałość przedmiotu, odzwierciedla jedną z centralnych idei koncepcji Piageta – znaczenie opanowania niezmienników występujących w otoczeniu”[4].
Pozdrawiam ciepło,
Ciocia Angielska – Natalia Waszińska
Rys.1. Myślenie dziecka w fazie przedoperacyjnej
Z: J. Matejczuk, Rozwój dziecka wiek przedszkolny, [w:] A. Brzezińska, (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, s. 43
[1] A. Brzezińska, M. Czub, R. Kaczan, Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013, s.12
[2] J. Matejczuk, Rozwój dziecka wiek przedszkolny, [w:] A. Brzezińska, (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, s. 42
[3] R. Vasta, M. Haith, S. Miller, Psychologia dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995, s. 284
[4] Tamże. s. 285
Peplińskiego 3, 83-200 Rokocin
+48 533 117 765
NIP: 5922286243
© 2023 Cool Kids English. Wszelkie prawa zastrzeżone.
coolkidsenglish.school@gmail.com