Cool Kids English

Natalia Waszińska

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
08 września 2023

 Od myślenia intuicyjnego do myślenia logicznego.

Okres rozwoju przedszkolaka, grupy pięcioletniej, jest niezmiernie istotny dla rozwoju pamięci, myślenia, mowy oraz skupienia uwagi. W tym okresie dziecko opanowuje wiedzę z zakresu otaczającego je świata, zjawisk społecznych i fizycznych. „Podstawą tego jest rozwijający się intensywnie mózg dziecka, a szczególnie dojrzewająca kora czołowa. Efektem tych procesów jest wzrastająca zdolność do zaplanowanego i przemyślanego działania”[1]. Jest to okres, w którym dzieci zadają wiele pytań, potrafią rozwiązać zagadki, poznają i rozumują, rozwiązują problemy, często wpadając na trafne rozwiązania.

 

W końcu wieku przedszkolnego dzieci odchodzą od myślenia intuicyjnego, a rozwija się u nich myślenie oparte na logice. Myślenie dzieci w wieku przedszkolnym nazywane jest myśleniem przedoperacyjnym, które wywodzi się ze „stadium rozwoju poznawczego (stadium rozwoju inteligencji według J. Piageta). W stadium tym dziecko w dużym stopniu polega na spostrzeganych cechach otaczającego świata, a myślenie ma charakter bardziej intuicyjny niż logiczny, mimo że dziecko jest zdolne do myślenia przedstawieniowego, symbolicznego”[2], a zatem jest to myślenie bardziej zaawansowane aniżeli myślenie na poziomie sensomotorycznym, choć nie tak bardzo logiczne jak myślenie dziecka w wieku szkolnym, które jest już zwane mianem operacji konkretnych. „Tym, co stanowi o przejściu od okresu sensoryczno-motorycznego do okresu przedoperacyjnego, jest pojawienie się zdolności do tworzenia reprezentacji, czy zgodnie z terminologią Piageta, funkcji symbolicznej”[3]. Funkcja symboliczna oznacza, iż dziecko wykorzystuje pewien przedmiot w celu zaprezentowania innego. Myślenie przedoperacyje ma swoje silne strony, pojawia się tożsamość jakościowa, czyli wiedza, która według Piageta „odnosi się do uświadomienia sobie, że jakościowa, czy rodzajowa, natura jakieś rzeczy nie ulega zmianie na skutek zmiany w wyglądzie […] tak samo jak stałość przedmiotu, odzwierciedla jedną z centralnych idei koncepcji Piageta – znaczenie opanowania niezmienników występujących w otoczeniu”[4].

 

 

Pozdrawiam ciepło,

Ciocia Angielska – Natalia Waszińska

 

 

 

Rys.1. Myślenie dziecka w fazie przedoperacyjnej

Z: J. Matejczuk, Rozwój dziecka wiek przedszkolny, [w:] A. Brzezińska, (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, s. 43

 

 


[1] A. Brzezińska, M. Czub, R. Kaczan, Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013, s.12 

[2] J. Matejczuk, Rozwój dziecka wiek przedszkolny, [w:] A. Brzezińska, (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, s. 42

[3] R. Vasta, M. Haith, S. Miller, Psychologia dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995, s. 284

[4] Tamże. s. 285

 

 

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.

Peplińskiego 3, 83-200 Rokocin

+48 533 117 765

Cool Kids English Natalia Waszińska

NIP: 5922286243

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.

 © 2023 Cool Kids English. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.

coolkidsenglish.school@gmail.com