Cool Kids English
Natalia Waszińska
Rozwój języka, mowy i komunikacji odgrywa również ważną rolę w rozwoju poznawczym dziecka, a proces przyswajania języka postępuje bardzo szybko już we wczesnym dzieciństwie.
Pomiędzy 2. a 6. rokiem życia rozwoju ewoluuje inteligencja sensomotoryczna. Wzory działania dziecka stają się skoordynowane, konkretne i niezmienne, a początkowo nieumyślne odruchy stają się celowymi. Poszerza się wiedza i udoskonala się logika dziecka. Zaczyna ono stosować bardziej zbudowane i logiczne struktury, a wypowiadane przez dziecko zdania stają się bardziej sensowne i poprawne gramatycznie.
Poszerzana wiedza i język umożliwiają dziecku nadawanie nazw, zapamiętywanie rzeczy i zjawisk. W okresie przedszkolnym dziecko nadaje znaczenie wielu różnym symbolom. Potrafi rozmawiać o ludziach i rzeczach, które fizycznie nie istnieją. Dostrzega relacje przestrzenne i ciągi przyczynowo skutkowe.
Dzieci uczą się nowych słów według dwóch strategii. Pierwsza, tak zwane szybkie mapowanie pokazuje, iż po usłyszeniu słowa jednokrotnie bądź dwukrotnie dziecko zrozumie jego sens na podstawie kontekstu. By móc odwzorować i przyswoić to słowo dziecko musi je usłyszeć. Druga strategia przyswajania słownictwa to tak zwane logiczne rozszerzenie. Ta taktyka oznacza, że dziecko rozszerza nowe słowa na inne przedmioty w tej samej kategorii.
W okresie przedszkolnym dzieci przyswajają od około 8 do 10 słów dziennie. Pod koniec edukacji przedszkolnej dzieci potrafią posługiwać się już około 4500 słów, a rozumieją co najmniej drugie tyle.
Podsumowując, od niemowlęcia do około 3. roku życia dzieci posługują się przedwerbalnymi formami komunikacji. Wypowiadają pierwsze słowa, używają krótkich form, często niepoprawnych gramatycznie i strukturalnie zdań, które przypominają telegram. Na etapie przedszkolnym, tj. od około 3. do 6. roku życia, następuje nagły rozwój języka i mowy. Kompetencje językowe i komunikacyjne dziecka ulegają znacznej poprawie. Dzieci budują poprawne zdania, rozwijają zdolność realizacji i intencji.
Pod koniec wieku przedszkolnego i na początku okresu szkolnego dzieci uzyskują kompetencje metakomunikacyjne. Nabywają umiejętności pisania i czytania w mowie. Zatem początkowo prymitywne formy zapamiętywania u przedszkolaka, później stają się podstawą świadomego zapamiętywania i uczenia się w wieku szkolnym.
Pozdrawiam ciepło,
Ciocia Angielska – Natalia Waszińska
Rys. Rozwój funkcji komunikacyjnej: od pierwszych słów do złożonych wypowiedzi
Z: J. Matejczuk, Rozwój dziecka wiek przedszkolny, [w:] A. Brzezińska, (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, s. 47
Peplińskiego 3, 83-200 Rokocin
+48 533 117 765
NIP: 5922286243
© 2023 Cool Kids English. Wszelkie prawa zastrzeżone.
coolkidsenglish.school@gmail.com