Cool Kids English

Natalia Waszińska

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.
01 września 2023

Dlaczego motoryka to kluczowy element rozwoju dziecka w przedszkolu?

Nauczanie języka obcego przyniesie większe efekty, gdy w procesie dydaktyczno-wychowawczym nauczyciel będzie zwracał uwagę na rozwój ucznia. W dzisiejszym artykule omówimy krótko rozwój motoryki. 

 

We wczesnym okresie życia, dziecko przygotowywane jest do zwiększonej aktywności, zarówno w zakresie tak zwanej motoryki małej, która wiąże się z bardziej precyzyjnymi ruchami rąk oraz wykonywaniem czynności precyzyjnych, jak i tak zwanej motoryki dużej, związanej z ruchami całego ciała. W okresie przedszkolnym natomiast, rozwój motoryczny pozwala dziecku na bycie coraz bardziej samodzielnym w codziennych czynnościach oraz zabawach, które są bardzo ważne na tym etapie rozwoju.

Wzrastające możliwości ruchowe dziecka udoskonalają działanie jego precyzji oraz zmysłów, dzięki czemu lepsza staje się ich koordynacja pomiędzy zmysłami ruchu, wzroku oraz słuchu. Dynamika dziecka wzrasta, opanowuje ono typowe umiejętności ruchowe dla dorosłego, jak np. chodzenie, bieganie, wspinanie się, skakanie. „Dziecko nabywa zdolności precyzyjnego śledzenia ruchów przedmiotów i chwytania ich, np. podczas gry w piłkę. Zmysły pozwalają dziecku w coraz większym zakresie poznawać i rozumieć otaczającą rzeczywistość”[1]. Charakterystycznymi cechami tego okresu jest: silna potrzeba ruchu, która powoduje ogromną ruchliwość dziecka, jak i samokontrola wysiłku. Dziecko nabiera zdolność przyswajania kilku umiejętności ruchowych jednocześnie, co sprzyja np. jeździe na rowerze. Rozwija się płynność ruchu, poczucie rytmu i zwinność. Następuje „ustalenie się lateralizacji – większość dzieci przy wyborze wiodącej kończyny (w rzutach, chwytach i kopnięciu) preferuje prawą rękę/nogę, a w zadaniu z kalejdoskopem – oko prawe”[2]. Jest to okres modelowania innych zachowań, np. od osób znaczących dziecku, czerpie ono radość z ruchu i własnych osiągnięć, co sprzyja wielokrotnemu powtarzaniu czynności.

 

Pięciolatkowie wydają się być w nieustannym ruchu, a ich pragnienie aktywności fizycznej jest wręcz nieograniczone, dlatego też ważnym jest by wspierać rozwój zmysłów dzieci przez stwarzanie im wszelkiego rodzaju ćwiczeń.

 

Dla rozwoju motoryki dużej, warto:

  • Stosować stały rytm aktywności i odpoczynku. („Pamiętajmy o tym, że dziecko może nie dostrzec objawów swojego zmęczenia i będzie chciało kontynuować aktywność. Dobry harmonogram umożliwia dzieciom wykorzystanie swojej aktywności fizycznej, a czas na odpoczynek pozwala odzyskać energię”[3].)
  • Zaaranżować komfortową przestrzeń dziecka. („Warto tak zorganizować przestrzeń, w której przebywa dziecko, np. poprzez różnego rodzaju zabawki oraz proponowaną aktywność, aby miało ono okazję wykonywać różne ruchy i aby mogło kształtować świadomość własnego ciała i orientację w przestrzeni”[4].)

 

By wspierać natomiast rozwój motoryki małej u dziecka, należy:

  • Angażować dziecko do współpracy przy wykonywaniu codziennych czynności. Współpracując z dzieckiem oraz dając mu możliwość pomocy w codziennych obowiązkach, jak np. ubieranie się czy porządkowanie zabawek, nie tylko rozwijamy u maluchów zdolności motoryczne, ale również pozwalamy im na usamodzielnianie się. („Wspólne ich wykonywanie da dziecku poczucie robienia czegoś ważnego, a zarazem okazję do ćwiczenia precyzyjnych ruchów”[5].)

 

Pozdrawiam ciepło,

Ciocia Angielska – Natalia Waszińska

 

 

[2] B. Woynarowska, Rozwój fizyczny oraz motoryczny dzieci i młodzieży, file:///C:/Users/Natalia/Downloads/B.%20Woynarowska%20-%20Rozw%C3%B3j%20fizyczny%20oraz%20motoryczny%20dzieci%20i%20m%C5%82odzie%C5%BCy%20ROZDZIA%C5%81%20I.pdf

[3] A. Brzezińska, M. Czub, R. Kaczan, Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013, s. 10

[4] Tamże. s. 10

[5] Tamże. s. 11

 

 

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.

Peplińskiego 3, 83-200 Rokocin

+48 533 117 765

Cool Kids English Natalia Waszińska

NIP: 5922286243

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska.

 © 2023 Cool Kids English. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.
Język angielski dla dzieci i młodzieży Starogard Gdański. Cool Kids English Natalia Waszińska Rokocin.

coolkidsenglish.school@gmail.com