Cool Kids English
Natalia Waszińska
We wczesnym okresie życia, dziecko przygotowywane jest do zwiększonej aktywności, zarówno w zakresie tak zwanej motoryki małej, która wiąże się z bardziej precyzyjnymi ruchami rąk oraz wykonywaniem czynności precyzyjnych, jak i tak zwanej motoryki dużej, związanej z ruchami całego ciała. W okresie przedszkolnym natomiast, rozwój motoryczny pozwala dziecku na bycie coraz bardziej samodzielnym w codziennych czynnościach oraz zabawach, które są bardzo ważne na tym etapie rozwoju.
Wzrastające możliwości ruchowe dziecka udoskonalają działanie jego precyzji oraz zmysłów, dzięki czemu lepsza staje się ich koordynacja pomiędzy zmysłami ruchu, wzroku oraz słuchu. Dynamika dziecka wzrasta, opanowuje ono typowe umiejętności ruchowe dla dorosłego, jak np. chodzenie, bieganie, wspinanie się, skakanie. „Dziecko nabywa zdolności precyzyjnego śledzenia ruchów przedmiotów i chwytania ich, np. podczas gry w piłkę. Zmysły pozwalają dziecku w coraz większym zakresie poznawać i rozumieć otaczającą rzeczywistość”[1]. Charakterystycznymi cechami tego okresu jest: silna potrzeba ruchu, która powoduje ogromną ruchliwość dziecka, jak i samokontrola wysiłku. Dziecko nabiera zdolność przyswajania kilku umiejętności ruchowych jednocześnie, co sprzyja np. jeździe na rowerze. Rozwija się płynność ruchu, poczucie rytmu i zwinność. Następuje „ustalenie się lateralizacji – większość dzieci przy wyborze wiodącej kończyny (w rzutach, chwytach i kopnięciu) preferuje prawą rękę/nogę, a w zadaniu z kalejdoskopem – oko prawe”[2]. Jest to okres modelowania innych zachowań, np. od osób znaczących dziecku, czerpie ono radość z ruchu i własnych osiągnięć, co sprzyja wielokrotnemu powtarzaniu czynności.
Pięciolatkowie wydają się być w nieustannym ruchu, a ich pragnienie aktywności fizycznej jest wręcz nieograniczone, dlatego też ważnym jest by wspierać rozwój zmysłów dzieci przez stwarzanie im wszelkiego rodzaju ćwiczeń.
Dla rozwoju motoryki dużej, warto:
By wspierać natomiast rozwój motoryki małej u dziecka, należy:
Pozdrawiam ciepło,
Ciocia Angielska – Natalia Waszińska
[1] A. Brzezińska, M. Czub, R. Kaczan, Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013, s. 10
[2] B. Woynarowska, Rozwój fizyczny oraz motoryczny dzieci i młodzieży, file:///C:/Users/Natalia/Downloads/B.%20Woynarowska%20-%20Rozw%C3%B3j%20fizyczny%20oraz%20motoryczny%20dzieci%20i%20m%C5%82odzie%C5%BCy%20ROZDZIA%C5%81%20I.pdf
[3] A. Brzezińska, M. Czub, R. Kaczan, Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013, s. 10
[4] Tamże. s. 10
[5] Tamże. s. 11
Peplińskiego 3, 83-200 Rokocin
+48 533 117 765
NIP: 5922286243
© 2023 Cool Kids English. Wszelkie prawa zastrzeżone.
coolkidsenglish.school@gmail.com